Na XXI sesji Rady Miejskiej Gminy Rawicz radni rozpatrzyli sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Rawicz za 2011 rok oraz udzielili burmistrzowi absolutorium.
Wcześniej przedstawiona została informacja na temat instrumentów wspierających przedsiębiorczość w gminie Rawicz.
O szansach tworzenia nowych miejsc pracy mówił Sławomir Wasilewski, zastępca kierownika Powiatowego Urzędu Pracy.
Radni jednogłośnie najpierw przyjęli uchwałę w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2011 rok.
A później wszyscy obecni na sesji zagłosowali za uchwałą w sprawie udzielenia burmistrzowi Gminy Rawicz absolutorium z tytułu wykonania budżetu Gminy Rawicz za 2011 rok.
Informacja na temat instrumentów wspierających przedsiębiorczość na terenie Gminy Rawicz
Gmina Rawicz wspiera rozwój przedsiębiorczości oferując pomoc w formie zwolnień z tytułu podatku od nieruchomości. Aktualnie występują dwa rodzaje pomocy publicznej.
Po pierwsze, pomoc de minimis stosownie do rozwiązań szczegółowo zapisanych w uchwale Nr VI/39/07 Rady Miejskiej Gminy Rawicz z dnia 28 marca 2007 r. w sprawie zwolnień przedmiotowych od podatku od nieruchomości na terenie Gminy Rawicz w ramach zasady de minimis, opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Wojewody Wielkopolskiego z 2007 r. Nr 71, poz. 1890.
Po drugie, pomoc regionalną stosownie do rozwiązań szczegółowo zapisanych w uchwale Nr VI/40/07 Rady Miejskiej Gminy Rawicz z dnia 28 marca 2007 r. w sprawie zwolnień przedmiotowych od podatku od nieruchomości na terenie Gminy Rawicz w celu udzielenia pomocy regionalnej na wspieranie inwestycji początkowych lub tworzenie nowych miejsc pracy związanych z inwestycją początkową, opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Wojewody Wielkopolskiego z 2007 r., Nr 71, poz. 1891.
Pierwsza z przywołanych wyżej uchwał uprawnia do dwuletniego zwolnienia od podatku od nieruchomości nowo wybudowanych budynków stanowiących własność przedsiębiorcy. Wniosek o zastosowanie zwolnienia należy złożyć po zrealizowaniu inwestycji.
Druga uchwała, uprawnia do pięcioletniego zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków oraz budowli w przypadku zrealizowania tzw. inwestycji początkowej (tj. np.: inwestycja w aktywa w materialne oraz niematerialne i prawne zakładu, w związku z rozbudową lub tworzeniem nowego zakładu, nabycie zamkniętego zakładu) oraz utworzenia określonej liczby nowych miejsc pracy. Wniosek o udzielenie zwolnienia należy złożyć przed rozpoczęciem realizacji inwestycji.
Zwolnieniu od podatku na podstawie przywołanych wyżej uchwał nie podlegają budynki związane z działalnością handlową o powierzchni użytkowej pow. 200 m2 oraz budynki związane z prowadzeniem stacji paliw.
Dotychczas ze zwolnień podatkowych na podstawie uchwały nr VI/39/07 skorzystało 3 podatników. Kwota zwolnień z tytułu uchwały nr VI/39/07 wyniosła: w roku 2009 – 15.654 zł, w roku 2010 - 44.073 zł, w roku 2011 – 28.419 zł (tj. łącznie 88.146 zł).
Ze zwolnień podatkowych na podstawie uchwały nr VI/40/07 do tej pory skorzystał 1 podatnik. Kwota zwolnień wyniosła: w roku 2010 – 2.086 zł, w roku 2011 - 2.086 zł, w roku 2012 – 2.175 zł, zwolnienie obowiązywać będzie również w roku 2013 i 2014 (kwota zwolnienia uzależniona będzie od wysokości stawek podatkowych w tym okresie).
W tym miejscu wskazać należy, iż w roku 2011 (wnioskami z dnia 12.09.2011 r. i z dnia 31.10.2011 r.) dwóch podatników dokonało zgłoszenia zamiaru skorzystania ze zwolnienia na podstawie uchwały nr VI40/07, wskazując jako termin zakończenia prowadzonych inwestycji listopad 2012 r. oraz listopad 2013 r. Organ podatkowy potwierdził, iż obydwa przypadki planowanych inwestycji (z zastrzeżeniem ostatecznych wyników szczegółowej weryfikacji) kwalifikują się do skorzystania ze zwolnienia na podstawie niniejszej uchwały.
W latach 2004-2008 obowiązywała również uchwała Nr XIV/147/03 Rady Miejskiej Gminy Rawicz z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców realizujących nowe inwestycje. Przewidywała ona udzielenie pomocy regionalnej na nowe inwestycje w formie zwolnienia od podatku od nieruchomości nowo nabytych gruntów oraz nowo wybudowanych budynków i budowli – przez okres 2 lub 5 lat.
W latach obowiązywania uchwały ze zwolnienia skorzystało 6 podatników, a łączna kwota zwolnienia wyniosła 100.619 zł.
Ważnym instrumentem wspierającym rozwój przedsiębiorczości na terenie gminy jest możliwość ustalania wysokości stawek podatkowych w podatku od nieruchomości dla przedmiotów opodatkowania związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (tj. gruntów, budynków oraz budowli).
Zgodnie z art. 5 ust l ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 ze zm.) określenie wysokości rocznych stawek podatku od nieruchomości obowiązujących na terenie gminy należy do ustawowych kompetencji Rady Miejskiej Gminy Rawicz w granicach maksymalnych stawek określonych wyżej wymienioną ustawą.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych górne granice stawek kwotowych określonych m.in. w art. 5 ust. 1 ustawy, od roku 2008 ulegają corocznie podwyższeniu na następny rok podatkowy w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Stosownie do treści art. 20 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, wskaźnik cen, o którym mowa w ust. 1, ustala się na podstawie komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" w terminie 20 dni po upływie pierwszego półrocza.
Dla przykładu, maksymalne stawki dla gruntów i budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej wyniosły odpowiednio: w roku 2008 – 0,71zł i 19,01 zł, w roku 2009 – 0,74 zł i 19,81 zł, w roku 2010 – 0,77 zł i 20,51 zł, w roku 2011 0,80 zł i 21,05 zł, w roku 2012 – 0,84 zł i 21,94 zł.
Uchwalone zaś przez Radę Gminy Rawicz stawki podatku od nieruchomości dla gruntów i budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej wyniosły odpowiednio: w roku 2008 – 0,60zł i 16,54 zł, w roku 2009 – 0,65 zł i 17,24 zł, w roku 2010 – 0,65 zł i 17,24 zł, w roku 2011 0,65 zł i 17,24 zł, w roku 2012 – 0,68 zł i 17,96 zł.
Skutki obniżenia górnych granic stawek podatkowych, tylko dla przedmiotów opodatkowania związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (gruntów i budynków) w latach 2008-2012 wyniosły – ok. 3.800.000 zł.
Burmistrz Gminy Rawicz jako organ podatkowy posiada również kompetencję na podstawie art. 67b Ordynacji podatkowej na wniosek podatnika prowadzącego działalność gospodarczą do zastosowania uznaniowych ulg podatkowych (stanowiących publiczną pomoc deminimis) w formie: a) odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia zapłaty podatku na raty; b) odroczenia lub rozłożenia na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę; c) umorzenia w całości lub w części zaległości podatkowej lub odsetek za zwłokę. Zastosowanie w stosunku do podatnika opisanych wyżej ulg uzależnione jest jednak od wystąpienia określonych przesłanek wymienionych w art. 67a Ordynacji podatkowej a więc ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego.
W myśl art. 37 ust. 1 pkt 2 lit. f ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 roku , nr 157, poz. 1240) wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej łącznie 500 zł, wraz ze wskazaniem wysokości umorzonych kwot i przyczyn umorzenia – podaje się do publicznej wiadomości w terminie do 31 maja roku następnego. Obowiązek ten realizowany jest corocznie poprzez umieszczenie powyższych informacji w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy zawieszonej w budynku Urzędu.
Przygotował:
Bartosz Kuczyński
Kierownik Referatu Podatków i Opłat
Rawicz, dnia 18.06.2012 r.
Wystąpienie burmistrza w sprawie realizacji budżetu w 2011 r.
Szanowni Państwo,
29 marca 2012 roku przełożyłem Radzie Miejskiej oraz przesłałem Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Poznaniu sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Rawicz za rok 2011 wraz z informacją o stanie mienia komunalnego. Do sprawozdania dołączyłem roczne sprawozdania z wykonania planów finansowych podległych jednostek, tj.: Domu Kultury w Rawiczu, Rawickiej Biblioteki Publicznej, Muzeum Ziemi Rawickiej oraz SPZOZ Centrum Rehabilitacji Medycznej i Ośrodka Osób Niepełnosprawnych.
Roczne sprawozdanie zawierało informacje o uzyskanych dochodach, wykonanych wydatkach, przychodach i rozchodach budżetu. W sprawozdaniu wyjaśniłem między innymi przyczyny wprowadzenia zmian do budżetu gminy w związku z realizacją programów, które uzyskały dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej. Przedstawiłem, również stopień zaawansowania realizacji przedsięwzięć wykazanych w wieloletniej prognozie finansowej.
9 maja 2012 roku przedłożyłem Radzie Miejskiej oraz przesłałem Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Poznaniu sprawozdania finansowe gminy za rok 2011. Złożone sprawozdania to: bilans Gminy Rawicz, bilans jednostek budżetowych i zakładów budżetowych, rachunek zysków i strat oraz zestawienie zmian w funduszach jednostek.
Szanowni Państwo
Budżet gminy jest jawny, więc sprawozdanie zostało zamieszczone na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego Gminy Rawicz wraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu. Sprawozdanie roczne oraz sprawozdania finansowe zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego w dniu 11 kwietnia 2012 roku pod pozycją 1735. Sprawozdanie zostało przesłane wszystkim radnym.
Na podstawie przedłożonego sprawozdania oraz informacji przedstawionych przez skarbnika gminy, Komisja Rewizyjna przygotowała wniosek o udzieleniu absolutorium burmistrzowi z tytułu wykonania budżetu za rok 2011.
W dniu 18 maja 2012 roku przewodniczący Rady Miejskiej przesłał przygotowany przez Komisję Rewizyjną wniosek Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Poznaniu w celu zaopiniowania. Skład orzekający RIO w uchwale z dnia 24 maja wskazał na podjęcie i uzasadnienie przedłożonego wniosku zgodnie z wymogami prawa.
Szanowni Państwo
Wykonanie budżetu Gminy Rawicz za 2011 rok charakteryzowały następujące wielkości:
- wykonane dochody – 74.127 tys. zł
- wykonane wydatki - 78.114 tys. zł
Deficyt budżetu rozumiany jako różnica pomiędzy wykonanymi dochodami i wydatkami wyniósł 3.987 tys. zł.
Wykonane dochody budżetu w 93% stanowiły dochody bieżące, natomiast w 7% dochody majątkowe. Wykonane wydatki w 76% stanowiły wydatki bieżące, natomiast w 24% wydatki majątkowe.
Dla budżetu gminy z punktu widzenia jego realizacji oraz możliwości zadłużania się, najważniejsze znaczenie ma wysokość wykonanych dochodów bieżących i wysokość poniesionych wydatków bieżących. Na koniec roku różnica pomiędzy dochodami bieżącymi, a wydatkami bieżącymi była dodatnia, i wynosiła 7.154 tys. zł.
Jest to dowód na to, że został spełniony wymóg określony w art. 242 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. Zachowanie w budżecie na koniec 2011 roku wskazanej proporcji jest spełnieniem ustawowego warunku, który daje państwu podstawę do podjęcia uchwały o udzieleniu absolutorium za 2011 rok.
Szanowni Państwo
W roku ubiegłym gmina uzyskała przychody w kwocie 13.204 tys. zł oraz spłaciła zobowiązania z tytułu zaciągniętych pożyczek w kwocie 2.317 tys. zł.
Na koniec 2011 roku zadłużenie gminy wyniosło 15.919.845,23 zł, w tym kwota zadłużenia na realizację programów, które uzyskały dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej wyniosła 1.499.343 zł.
Z tytułu obsługi długu zapłaciliśmy odsetki w kwocie 330 tys. zł.
Na koniec ubiegłego roku wysokość zadłużenia gminy, nie licząc środków, które zostaną gminie zwrócone z budżetu Unii Europejskiej, w stosunku do wykonanych dochodów ogółem, wyniosło około 20,98%. Przypomnę, że zgodnie z ustawą o finansach publicznych wskaźnik ten może wynieść do 60% wykonanych dochodów ogółem.
Na tej podstawie mogę stwierdzić, że Gmina Rawicz ma bezpieczne zadłużenie i istnieje w razie potrzeby możliwość dalszego zaciągania zobowiązań. Ponadto, Gmina Rawicz prawidłowo szacuje „potrzeby pożyczkowe”.
Aby prowadzić bezpieczną politykę zadłużania się na bieżąco analizujemy wysokość uzyskanych dochodów i szukamy rozwiązań umożliwiających zmniejszenie wydatków. Przed podjęciem przez Radę istotnych dla gminy sprawach, organizujemy dla Państwa radnych różne formy konsultacji, których celem jest poszukiwanie najlepszych rozwiązań.
Szanowni Państwo
W 2011 roku struktura wykonanych dochodów bieżących procentowo przedstawiała się następująco:
1. dochody własne – 55%,
2. dotacje celowe z budżetu państwa – 16%,
3. subwencje ogólne z budżetu państwa – 27%,
4. środki z budżetu Unii Europejskiej – 2%.
Najważniejszym źródłem dochodów własnych gminy był podatek od nieruchomości, który stanowił ok. 16,6% wykonanych dochodów bieżących. Rada Gminy, decydując o obniżeniu maksymalnych stawek podatku od nieruchomości, spowodowała rezygnację gminy z dochodów w kwocie 2.472 tys. zł, co stanowiło 3,6% wykonanych dochodów bieżących za 2011 rok.
Kolejnym ważnym źródłem dochodów bieżących były udziały gminy w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa tj. podatku PIT i CIT. Podatki stanowiły 23,4% wykonanych dochodów bieżących ogółem. Na początku każdego roku Ministerstwo Finansów podaje gminie szacunkowe wyliczenia dochodu z podatku PIT. Na koniec roku gmina uzyskała dochody wyższe od oszacowanych o 258 tys. zł, tj. kwotę 15.412 tys. zł. Z tytułu podatku CIT wykonano dochody w kwocie 627 tys. zł.
W ubiegłym roku Gmina otrzymała również dotacje celowe z budżetu państwa, które przeznaczone były przede wszystkim na realizację zadań w zakresie pomocy społecznej. Na te zadania zaplanowane było 10.557 tys. zł, a przekazano kwotę 9.879 tys. zł. Łącznie w 2011 roku gmina uzyskała z budżetu państwa dotacje celowe w kwocie 11.274 tys. zł.
Szanowni Państwo
Na realizację tak zwanych „projektów miękkich”, które uzyskały dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej, gmina otrzymała łącznie kwotę 1.053 tys. zł. w tym:
- Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej - 810 tys. zł,
- Urząd Miejski - 223 tys. zł,
- Szkoła Podstawowa nr 4 w Rawiczu - 20 tys. zł.
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej realizował dwa projekty konkursowe pn. „Okno na świat” i „Otwórzmy się na świat” oraz jeden projekt systemowy „Twój wybór-twoja szansa”. Szkoła Podstawowa nr 4 realizuje projekt „Uczenie się przez cale życie Comenius” natomiast Urząd Miejski program „Indywidualizacja nauczania w klasach I-III.”
Szanowni Państwo
W 2011 roku na realizację zadań własnych gmina wydała ogółem kwotę 78.113 tys. zł w tym, wydatki bieżące stanowiły 79% natomiast, wydatki majątkowe 21% wykonanego budżetu.
Wykonane wydatki bieżące w kwocie 61.489 tys. zł umożliwiły realizację wszystkich zaplanowanych zadań przez jednostki organizacyjne gminy.
Największe wydatki bieżące ponieśliśmy na:
1. oświatę - 25.947 tys. zł,
2. pomoc społeczną - 14.075 tys. zł,
3. administrację - 7.758 tys. zł,
4. sport - 3.584 tys. zł,
5. kulturę - 3.197 tys. zł,
6. gospodarkę komunalną - 1.935 tys. zł,
7. transport - 1.029 tys. zł.
Na wypłatę wynagrodzeń i składek od nich naliczanych wydaliśmy 29.418 tys. zł, co stanowi 47,8% wykonanych wydatków bieżących. Wydatki związane z funkcjonowaniem organów gminy, tj. Rady MGR oraz Urzędu Miejskiego wyniosły 6.667 tys. zł, co stanowi 11% wykonanych wydatków bieżących.
Szanowni Państwo
Na wykonanie zaplanowanych zadań inwestycyjnych wydaliśmy kwotę 16.624 tys. zł. W ubiegłym roku realizowaliśmy zadania między innymi w zakresie:
1. budowy infrastruktury wodociągowej i kanalizacji sanitarnych - 5.003 tys. zł,
2. inwestycje drogowe - 8.276 tys. zł,
3. gospodarka komunalna - 358 tys. zł,
4. kultura - 212 tys. zł,
5. sport - 2.525 tys. zł.
W wyniku realizacji zadań inwestycyjnych w gminie Rawicz wybudowano kanalizację sanitarną, deszczową i wodociągową w Szymanowie – ul. Szczęśliwa, oraz we wsiach: Masłowo, Szymanowo i Dębno Polskie. Rozpoczęto budowę magistrali wodociągowej ze Świniar do SUW w Załeczu, a jej zakończenie zaplanowano na 2012 rok.
We wsi Kąty wybudowano świetlicę - „Sołecki zakątek”, który stał się miejscem spotkań mieszkańców wsi.
Do najważniejszych zrealizowanych inwestycji drogowych należy zaliczyć:
1. wybudowanie drogi gminnej Rawicz-Folwark-Kąty za 2.255 tys. zł, na którą pozyskaliśmy środki z zewnątrz w postaci dotacji celowej z budżetu państwa w kwocie 822 tys. zł;
2. wykonaliśmy przebudowę ul. Staszica i ul. Długiej za 887 tys. zł;
3. na osiedlu 350-lecia wybudowaliśmy nawierzchnię Placu Kowalskiego i na ul. Simoniego za 456 tys. zł;
4. na osiedlu Sarnowa wybudowaliśmy ul. Wiatraczną za 397 tys. zł;
5. rozpoczęliśmy wykonywanie prac projektowych ulic, które w większej części zostaną zakończone w roku 2012, aich realizacja zostanie rozpoczęta w latach następnych.
Wybudowaliśmy dodatkowe oświetlenie na ul. Dożynkowej, Rzeźniczej, we wsi Ugoda oraz Zielonej Wsi - ogółem za 110 tys. zł.
W związku ze znaczącymi nakładami budżetowymi w gminie Rawicz na sport w ostatnich latach, uzyskaliśmy z Urzędu Marszałkowskiego oraz Ministerstwa Sportu dofinansowanie na budowę dwóch wielofunkcyjnych boisk sportowych w jednym roku: przy Szkole Podstawowej Nr 5 w Sarnowie oraz przy Szkole Podstawowej w Zielonej Wsi. Koszt ich wybudowania wyniósł łącznie 2.525 tys. zł. Środki pozyskane z Ministerstwa Sportu i Turystyki w Warszawie oraz Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu wyniosły 1.666 tys. zł.
Szanowni Państwo
Podsumowując, pozytywna opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu o przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu świadczy o prawidłowej, zgodnej z prawem realizacji budżetu Gminy Rawicz za 2011 rok. Komisje Rady Miejskiej nie wniosły uwag, co do przedłożonego sprawozdania.
Spełniłem wszystkie ustawowe wymogi, które umożliwią państwu podjęcie w dniu dzisiejszym uchwały o udzieleniu absolutorium.
Proszę o udzielenie absolutorium za wykonanie budżetu Gminy Rawicz za rok 2011.